پاورپوینت آشنايي با قوانين ديوان عدالت اداري

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
توضیحات:
دانلود پاورپوینت با موضوع آشنايي با قوانين ديوان عدالت اداري،
در قالب ppt و در 42 اسلاید، قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت:
گفتار اول : آشنايي با سابقة ديوان عدالت اداري و تشكيلات آن الف ) سابقة تاريخي 1- پس از تلاش و كوشش‌هاي فراوان جمع زيادي از حقوقدانان پيش از انقلاب اسلامي درسال 1339، قانون تاسيس شوراي دولتي از تصويب كميسيون‌هاي مجلسين گذشت. اما دولت‌هاي وقت عليرغم اينكه اختيار مطلق در انتخاب اعضاي اين شورا داشتند، هرگز آن را تاسيس نكردند. 2- سپس از انقلاب اسلامي ضرورت تشكيل ديوان عدالت اداري در قانون اساسي متبلور گرديد. اصل 170 قانون اساسي مقرر مي‌دارد: «قضات دادگاه‌ها مكلفند از اجراي تصويب نامه‌ها و آيين‌ نامه‌هاي خلاف احكام اسلامي و مغاير با قوانين يا خارج از حدود اختيارات قوة مجريه خودداري كنند و همه كس مي‌تواند ابطال اين قبيل مصوبات را از ديوان بخواهد»
اصل 173 نيز اضافه مي‌نمايد : «به منظور رسيدگي به شكايات و تظلمات و اعتراضات مردم از واحدهاي دولتي و مسئولين آنها و مصوبات دولتي، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر قوه قضائيه تاسيس مي‌شود كه حدود صلاحيت و اختيارات آن را قانون تعيين مي‌كند» 3- در تاريخ 4/11/1360 مجلس شوراي اسلامي با حضور شوراي نگهبان قانون ديوان عدالت اداري را در 25 ماده به تصويب رساند كه اين قانون در سال‌هاي 1372و 1378 اصلاحات و الحاقاتي داشته است. ماده 23 اين قانون مقرر مي‌داشت كه آئين نامه‌هاي مربوط به قانون مزبور را هيئت عمومي ديوان تنظيم و پس از تصويب قوة قضائيه به مورد اجرا گذاشته خواهد شد. بر همين اساس در سال 1362، آئين دادرسي ديوان در 51 ماده تصويب و در سال 1379 مورد اصلاح قرر گرفت.
4- در تاريخ 9/3/1385 قانون جديد ديوان عدالت اداري در 49 ماده به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و پس از اختلاف با شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحتي نظام مواد 13 و بند (1) ماده 19 آن را اصلاح و در تاريخ 25/9/1385 تاييد و در تاريخ 30/10/85 در روزنامة رسمي منتشر و از تاريخ 15/11/85 به مرحلة اجرا درآمده است بر اساس ماده 48 اين قانون مقرر شد قوة قضائيه ظرف 6 ماده لايحة آئين دادرسي ديوان را تهيه و تقديم مجلس نمايد كه اين اقدام صورت گرفته وليكن تاكنون در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار نگرفته است. ليكن در اين ماده تاكيد گرديده است كه تا زمان تصويب آئين دادرسي، بر طبق اين قانون و قوانين سابق عمل مي‌شود.
و . . . .


فهرست مطالب:
گفتار اول : آشنايي با سابقة ديوان عدالت اداري و تشكيلات آن
الف) سابقة تاريخي
ب) تشكيلات ديوان
گفتار دوم : صلاحيت و اختيارات ديوان
مبحث اول : موارد و صلاحيت ديو ان عدالت اداري بر مبناي آراي هيأت عمومي ديوان و آراي نصب ديوانعالي كشور رياست عمومي ديوانعالي كشور
مبحث دوم : موارد عدم صلاحيت ديوان عدالت بر مبناي آراي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري آراي ديوانعالي كشور و آراي وحدت رويه ديوانعالي كشور
مبحث اول : ترتيب رسيدگي
مبحث دوم : آئين دادرسي در ديوان عدالت اداري
الف) آئين دادرسي در ديوان عدالت اداري ب ) اعادة دادرسي
ج) ورود ثالث، جلب ثالث، اعتراض ثالث
د ) آراي صادره از ديوان قطعي است
هـ ) شرايط موضوع شكايت
و) آرايي كه شهر شعب ديوان عدالت صادر مي‌شود.
ز) آرايي كه از هيأت عمومي ديوان صادر مي‌شود.
ح) آرايي كه از شعب تشخيص صادر مي‌شود.
گفتار چهارم – مسئوليت دولت و اشخاص و جبران خسارات
گفتار پنجم – كيفيت اجراي احكام ديوان عدالت اداري مبني بر نقض آراء مراجع اداري و شعبه قضايي
گفتار ششم – نكاتي در خصوص ديوان
و . . .
دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 12721 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:680 کیلوبایت

 قیمت: 46,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ppt و در 42 اسلاید، قابل ویرایش.